Bestuurder

Een connected car is geen toekomstmuziek. Bestaande auto’s kunnen binnen een half uur omgetoverd worden tot connected cars. Rondrijden doen ze al, al is het aantal nog steeds heel klein.
Auto’s verzamelen steeds meer data en leggen ook informatie vast over de activiteiten van de bestuurder. De registratie van gegevens en de verbinding met het internet lopen via een 4G-modem dat in steeds meer auto’s standaard zit of achteraf is aangesloten op de zogenoemde OBD-poort. In dat laatste geval spreken we van een connector of dongel.

Tegenwoordig zijn bedrijven gespecialiseerd in het verzamelen, analyseren en verrijken van data van voertuigen en het rijgedrag van bestuurders. Via een apparaat in de auto verzamelt men gegevens om deze vervolgens in de vorm van data-abonnementen aan te bieden aan diverse doelgroepen; denk aan verzekeraars, universele garages, de ANWB, de overheid. Er zijn al apps beschikbaar voor rittenregistratie, het meten van rijgedrag, het beschikbaar stellen van technical car data aan de dealer voor preventief onderhoud en smart parking. Ook kan er externe data gekoppeld worden aan de toepassing. “Het platform is al in staat eigen gegevens met informatie van bijvoorbeeld het KNMI te combineren. Stel, het KNMI geeft aan dat het gaat vriezen. De auto kan meten of hij wel kan starten in de ochtend. Als blijkt dat dat niet mogelijk is, kan het de wegenwacht diezelfde avond nog contact met je laten opnemen en sta je ‘sochtends niet gefrustreerd bij een auto die niet start.”
De auto werkt op deze manier mee aan het eigen onderhoud. Sommige auto’s hebben wel 20.000 verschillende data-objecten in de auto. Door het slim combineren van car data met diverse externe databronnen zijn veel toepassingen te bedenken die uw gebruikersgemak en de rijveiligheid verder kunnen verbeteren.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.